טיפלה

הרגלים נוצרים מפעולות החוזרות על עצמן ומייצרות התניות. אתם מכירים את זה שבסוף היום אתם מתיישבים מול הטלוויזיה ומיד נרדמים ? ניסיתם להרדם שלא מול הטלוויזיה? לרבים מאיתנו ההרדמות מול הטלוויזיה היא התנייה להרדמות. הרגל.

גם התינוק שלכם מייצר הרגלים והם נוצרים בעקבות פעולות שחזרו על עצמן. כך שכל מה שצריך לעשות הוא לייצר הקשרים נכונים, הרגלים מקדמי שינה ולא כאהל שיפגעו ברציפות שלה.

ההרגל הראשון שנרצה לבסס הוא הפרדת אוכל משינה.

אחד מגורמי התלות שמפריעים לביסוס יכולת שינה עצמאית היא התלות בין האכילה להרדמות- תלות שמפריעה גם לאכילה וגם לשינה. במצב הזה התינוק נרדם רק תוך כדי אכילה. הוא זקוק לאוכל גם כדי להרדם וגם כדי לחזור לישון כשהוא מתעורר. זה לא הרעב שגורם לו לדרוש את האוכל, אלא הרצון לישון. כתוצאה מכך  עלול להיווצר לו בלבול בסדר הארוחות ובכמויות אותן הוא צריך לאכול ולמעשה נוצר בלבול בתחושות הפנימיות ובצרכים- כי יש ארוחות שמספקות רעב ויש ארוחות שמספקות שינה.

אני בטוחה שברגע הזה את שואלת: אם התינוק מבקש אוכל, איך תדעי שהוא לא רעב?

התשובה היא ביצירת סדר ארוחות. האכלות במרווחי זמן יחסים קבועים יסייעו לתינוק להבחין בין רעב ושובע ויסייעו  לך להבין מה טיבה של הדרישה. אם היא באזור זמן הארוחה- הוא רעב. אם היא בזמן ההרדמות ככל הנראה הוא עייף.

בנוסף תוכלי להבחין בשינויים המתרחשים תוך כדי הארוחה עצמה. שינויים המעידים על אכילה מתוך רעב לעומת אכילה לצורך הרגעה.

בואי נדבר על הנקה. קצב היניקות משתנה לאורך ההנקה. כאשר התינוק שלך רעב- היניקות שלו קצובות, רתמיות, יעילות- הוא פעיל ואוכל בתאבון. בין לבין הוא עוצר, נושם, בולע וממשיך לינוק. בהנקה הבאה תוכלי ממש להתבונן בתינוק שלך יונק. את יכולה להתבונן בתנועות הפה, בתנועות באזור מפרק הלסת, בזמני המנוחה.

ואז מגיע רגע בו היניקות נהיות שטוחות יותר. התינוק שלך יונק בקצב איטי יותר, עושה פחות הפסקות לצורך בליעה. הוא עדין אוכל אבל כבר פחות. ולאט לאט יגיע השלב בו תראי תנועות יניקה עדינות מאד, ללא תנועות בליעה- התינוק עבר למציצה שאינה מניבה לו חלב אלא מרגיעה אותו. זה גם השלב בו תראי סימני הרדמות- הגוף נרפה, העיניים מצטעפות, הקפיצות בכפות הידיים יורדת. זה יהיה זמן מצוין לבסס הרגל תומך שינה- לנתק את התינוק מהשד לפני שהוא נרדם כך שימשיך את התהליך ההרדמות באופן עצמאי ללא תלות בשד. זה יהיה זמן מצוין להציע לו מוצץ להמשך תהליך ההרדמות.

כך ובהדרגה התינוק ילמד להבחין בין הצרכים שלו- יבקש לאכול כשהוא רעב, ואת החיבוק שלכם כשהוא עייף.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן