טיפלה

מה אתם עושים לפני שאתם הולכים לישון? נכון שאתם עושים בכל ערב בדיוק את אותן הפעולות? למה זה קורה? כי זה מוכר, אוטומטי ומהיר ומאפשר לכם התארגנות יעילה. זה הערך הגדול של יצירת טקס.

טקס שינה הוא עוד הרגל תומך שינה. מדובר ברצף של פעולות שחוזר על עצמו למשל בכל ערב לקראת שנת הלילה ומכיוון שהוא חזרתי הוא הופך להיות מוכר לתינוק. לטקס יש שתי מטרות עיקריות: האחת להכין את הגוף לשינה והשנייה- להכין את הראש לשינה. להרפות את המתח וליצור את ההבנה שזמן השינה מגיע- כך כל מערכות הגוף מתכנסות לקראת הלילה.

מאחר והתינוק שלכם ממש קטנטן, טקס השינה יכול  להיות קצר ומותאם. מומלץ  להתחיל אותו לקראת רדת החשיכה, ובסמוך לסמני העייפות הראשונים שהתינוק מציג. זה יכול להיות למשל האדמה של אזור הגבות, שפשופ אוזניים פרצוף או שיער, תנועות אקראיות של הידיים והרגליים, פיהוק.. עם הזמן וההתבוננות תדעו לזהות איך התינוק שלכם מסמן לכם שהוא עייף. כמובן שבנוסף לסימני העייפות השעה היא סממן חשוב גם כן.

אז הנה דוגמא לטקס שיכול ללוות אתכם בחודשים הראשונים:

אני ממליצה לעשות את הטקס כבר בחדר השינה, אם זה לא מתאפשר, עשו אותו בסמוך למקום ההרדמות הקבוע של התינוק.

  1. לקראת מועד השינה אחזו את התינוק בתנוחת ערסול כשגופו עטוף בשמיכה וקפצו קפיצות מאד מתונות ורתמיות על הכדור עד אשר גופו מרפה מעט.
  2. אם הוא מתקשה להרפות אתם יכולים לשלב טפיחות על גבו. את הטפיחות מומלץ לבצע כשכף היד קעורה כמו כפית בקצב רתמי וקבוע.
  3. כשאתם מתחילים להרגיש את ההרפיה, הורידו בהדרגה את קצב הקפיצות ונועו על הכדור מצד לצד ובתנועות מעגליות תוך שמירה על קצב מתון וקבוע, עד שהתינוק נרגע אך לא נרדם.
  4. זה יהיה זמן מצוין לעבור להאכלה- כשהוא אסוף ורוגע. זוכרים? אנחנו מאכילים עד אשר הוא מסמן לנו שהוא כבר לא רעב- קצב היניקות/שאיבות מהבקבוק ופעולת הבליעה יורד בהדרגה.
  5. נתקו את האוכל, הרחיקו מעט את התינוק מגופכם. תנו לו רגע להתרגל לניתוק והעבירו אותו בעדינות למיטה.
  6. אם הוא בוכה, הוציאו אותו מהמיטה, חזרו על רצף הפעולות, הפעם ללא אכילה והחזירו למיטה. אם זה חוזר על עצמו יותר מפעמיים ואתם עייפים, בקשו את עזרתו של בן/בת הזוג או מי שנמצא לעזרתם. ברגע שהתחלפתם נסו להימנע מלהתחלף שוב והניחו לשני לסיים את תהליך ההרדמה.

ומה עם האמבטיה אתם שואלים? למה היא לא חלק מטקס השינה? מכיוון שהתינוק שלכם ממש קטן והשילוב של אמבטיה בטקס עלול ליצור עייפות יותר. לכן אני ממליצה לשלב את האמבטיה כחלק משגרת היום ולאו דווקא מטקס השינה.

זהו, עכשיו הגיע הזמן לישון. כשגוף נינוח והסביבה תומכת שינה. לאט ובהדרגה התינוק שלכם יסתגל להרגלים וגם הוא וגם אתם תוכלו להנות משינה רציפה ונעימה. לילה טוב.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן