טיפלה

זוכרת איך התינוק שלך שהה ברחם? מכופף אל תוך עצמו כשהגב שלו מעוגל? התנוחה הזו נקראת כפיפה עוברית. זוהי לא סתם תנוחה מקרית, או תנוחה שהתינוק נכנס אליה רק בגלל שהיה לו צפוף ברחם. זוהי תנוחה התפתחותית שמלווה אותו גם לאחר הלידה. שם בתנוחה הזו מתרחשים תהליכים המאפשרים לתינוק שלך להסתגל בצורה הדרגתית וטובה לעולם ולבנות את התשתיות להן הוא זקוק כדי להתפתח. ולמעשה, זהו הבסיס לכל תהליכי ההתפתחות שהתינוק שלכם אמור לעשות- לתנועה המוטורית שלו, לויסות של החושים, להתפתחות האכילה, יכולת השינה ועוד.

הכניסה למנח קורית ממש באופן “טבעי” מהרגע שהתינוק יוצא לאויר העולם.  אם תניחו אותו עליכם או על משטח תראו איך הוא מתכדרד לתוך המנח. באופן דומה זה יקרה גם כשתנסו לאחוז בו בתנוחת ערסול. ממש תוכלו להרגיש את הגוף שלו מתכנס לתוך התנוחה.

המנח הזה ילווה את התינוק שלכם בשבועות הראשונים לחייו, ואז לקראת גיל חודש תראו איך הוא מתחיל בהדרגה לצאת מהמנח אל תוך מנח של שכיבה על הבטן. אז, כשהוא מצויד בכל מה שהוא צריך, הוא יתחיל להתפתח באופן פעיל ורצוני- ירים את הראש, יושיט את ידיו, יתרומם על האמות, אחכ על כפות ידיו , יתהפך, יזחל.. עד שיזדקף וילמד ללכת.

המנח העוברי מזמן לתינוק שקט. מצמצם את כל החשיפה לגירויים העצומים אליהם הוא נחשף מרגע הלידה. גופו מכונס, והוא מרגיש אסוף, בטוח ומוגן.  בדיוק ההפך ממה שקורה כשהוא שוכב על הגב- אז גופו פתוח וחשוף ואין לו כל יכולת להתגונן מפני רעשים חזקים או אורות מסנוורים. למעשה- במנח העוברי מתאפשר תהליך של ויסות. היכולת להסתגל בצורה טובה לגירויים המגיעים מחוץ לגוף ומתוכו. העולם בחוץ שוקק גירויים וכדי שהתינוק שלכם יוכל להסתגל אליהם הוא זקוק לחשיפה הדרגתית  לגירויים. המנח העוברי מאפשר לו להיות מכונס ומוגן ולהחשף לגירויים בצורה קצת יותר מבוקרת. זה קצת דומה למה שקורה לנו למשל לפני כניסה לאירוע גדול ומרגש. לפעמים יש לנו קושי להכיל את כל עומס הגירויים אז רגע לפני הכניסה אנחנו עוצרים, עוצמים את העיניים, מתכנסים, נושמים כמה נשימות עמוקות ואז נכנסים לארוע כשאנחנו מרגישים מוכנים ובשליטה. אז אם נחזור רגע לכפיפה- במנח הזה התינוק שלכם יכול לווסת בעצמו את עוצמת החשיפה- להניע את ראשו מצד לצד ולווסת רעשים חזקים או אורות. באמצעות כפות ידיו הקרובות לפנים הוא יכול בקלות להכניס אותן לפה ולהרגיע אי נוחות שהוא חש. כך באופן הדרגתי הוא לומד את עצמו ואת יכולות הויסות העצמי שלו.

לפעמים, מסיבות שונות, התהליך לא קורה מעצמו. אם זה מה שאתם חווים, אל דאגה. ישנם הרבה כלים באמצעותם תוכלו להחזיר את התינוק לתנוחה הזו, והחלק הממש מרגש הוא שאתם יכולים לעשות את זה לגמרי בעצמכם.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן