טיפלה

מה אתם צריכים בשביל לישון טוב? או שאולי כדאי לשאול- מה מפריע לכם לישון טוב? בדרך כלל מדובר בשני סוגים של גורמים- כאלה המייצרים אי נוחות בגוף וכאלה המבוססים על הרגלים. כאב או אי נוחות בגוף, חוסר שקט של המחשבות, רעב או מלאות יתר, שימוש מוגבר בנייד או צפייה בטלויזיה וכולי. שינה איננה גורם אלא תוצאה. לכן, על מנת להיכנס לשינה טובה ורציפה אנחנו זקוקים לתנאים מאפשרים.

גם כשמדובר בתינוקות המצב דומה. כדי לאפשר לתינוק להנות משינה רציפה ואיכותית עלינו להשקיע ביצירת התנאים המאפשרים. הגורם הראשון שנרצה לייצר הוא חוויה של נינוחות בגוף- שהתינוק שלכם יהיה רגוע, שהגוף שלו יהיה נינוח ורפוי, שהוא לא רעב, ששום דבר לא מכאיב או מציק לו. במילים אחרות הוא שהוא יהיה בחווית רגיעה טובה ולא בחווית סטרס (הורמוני עוררות).

הגורם השני שיתמוך בשינה אלו “הרגלים תומכי שינה”. אם תחשבו על תגלו שלכל אחד מכם ישנם הרגלים קבועים לפני השינה- מספר פעולות קבועות וחזרתיות, כניסה למיטה בשעות יחסית קבועות, תנוחות שינה קבועות וכולי. ככה אנחנו, בריות של סדר והרגלים קבועים. גם התינוק שלכם זקוק לסדר פעולות קבוע וחזרתי שיעזור לו לעשות את המעבר לשינה באופן רגוע.

כדי לבנות הרגלים תומכי שינה כדאי להכיר קודם את הדפוסים שהתינוק מציג. מדוע? כי כך נוכל לזהות מה מפריע לו להיכנס לשינה ולהציע לו סדר פעולות שיתן לו מענה מותאם. לכל תינוק דפוסים מעט אחרים ולכן גם מענה מעט שונה.

איך מזהים דפוסים? מתבוננים. קחו לעצמכם את היומיים שלושה הקרובים להתבוננות בתינוק. התבוננות בדפוסי הפעילות שלו לאורך היום. האם הוא פעיל מאד? האם יש הרבה תנועה? האם הוא מקשית את הגו? מתפתל? מתקשה לשכב על המשטח? מבקש להיות הרבה על הידיים? האם הוא מראה אי שקט לאורך היום? ומה קורה לקראת ההרדמה- האם הוא נרדם בקלות? האם הוא זקוק להרבה תנועה כדי להרדם? האם הוא בוכה הרבה? האם ברגע שאתם מניחים אותו הוא מתעורר? כפי שאתם שמים לב אנחנו מתבוננים גם בתהליך ההרדמה והשינה אבל גם בדפוסים לאורך היום.

כעת, כשיש לנו תמונה של הדפוסים אפשר להתחיל לחשוב איזה מענה יכול להתאים. איזה מענה יתן לגוף שקט ואיזה הרגלים יקדמו את תהליך השינה.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן