טיפלה

מתי משכיבים על הגב? האם בכלל משכיבים על הבטן? כמה זמן התינוק צריך לשכב על הבטן והאם זה באמת ככ חשוב לו?  כל כך הרבה שאלות סביב עניין לכאורה פעוט. אלא שהנושא הזה בעל חשיבות גדולה עבור התינוק שלכם אז לפני שאתם מחליטים הנה כמה נקודות למחשבה.

הדיון סביב השאלה איך להשכיב את התינוק עולה מתוך חשש שהשכיבה על הבטן בזמן שינה עלולה להיות גורם סיכון למוות בעריסה. לכן, ההנחיה של משרד הבריאות אומרת שכל עוד התינוק שלכם ישן והוא ללא השגחה, יש להשכיב אותו על הגב.

אז מה לגבי השכיבה על הבטן? ההתפתחות של המערכת המוטורית ושל החושים של התינוק נעשית מתוך המאמץ שלו להחזיק את הגוף כנגד כוח הכבידה. בשבועות הראשונים לחיים התינוק מצוי במנח של כפיפה ואין לו אחיזה או שליטה רצונית בגוף. לקראת גיל שישה שבועות הוא מתחיל לצאת מהמנח הכפיפתי והחל מרגע זה הוא יתחיל להתמודד עם הצורך להחזיק את גופו ולחזק את שריריו כנגד המשיכה של כוח הכבידה את גופו.

כך הוא לומד להרים את ראשו כנגד משקל הגוף, להתרומם על האמות. לאחר מכן יתרומם על כפות ידיו- כשהוא נושא עליהן את משקל הגוף  ומחזק את כל שרירי הפנים, חגורת הכתפיים והגו. בתהליך הזה הוא בונה את גם את יציבת עמוד השדרה שלו. בעודו מתחזק הוא לומד להניע את הראש באופן חופשי לכל הכיוונים, לאמוד מרחקים ולבסס את הראייה המרחבית.

זה יהיה הבסיס לכל שאר התפקודים שירכוש ככל שיגדל ויתפתח- גם תפקודי המוטוריקה הגסה כמו הזחילה, ההתיישבות, ההעמדות ואפילו ההליכה. וגם תפקודי המוטוריקה העדינה- תיאום העין יד, עין יד פה, תפקודי הפה והעיניים ואפילו תפקודים מורכבים נוספים.

וכל אלה מתפתחים דרך השכיבה על הבטן.

ומה קורה כשהתינוק שוכב מרבית הזמן על הגב?

השכיבה על הגב לא מאפשרת לתינוק להחזיק את גופו כנגד כוח הכבידה ולחזק את השרירים. למעשה, מתרחשת פעולה הפוכה – גופו נכנע ומתמסר לכוח הכבידה ונפרש על המשטח.

אם תדמיינו את עצמכם שוכבים על הגב תגלו שהראש נוטה באופן קבוע לאותו כיוון. זה בדיוק מה שיקרה גם לתינוק ששוכב כל הזמן על הגב. להטייה הזו של הראש לכיוון אחד השפעות גדולות על תהליך ההתפתחות ובמקום שהוא יהיה סימטרי- זהה לשני הכיוונים, צד אחד יתפתח יותר מהצד השני. ומה לגבי הרמת הראש? בשכיבה על הגב הרמת הראש נעשית בכיוון ההפוך- דרך קרוב הסנטר לבית החזה. מה שעלול להשפיע על יכולת הנשימה, הבליעה, האכילה ואפילו הדיבור- פשוט בגלל שדרכי המעבר חסומות יותר.. כתוצאה מהמנח הזה של הראש גם יציבת עמוד השדרה הצווארי תשתנה.

במילים פשוטות- לשכיבה מרובה על הגב עלולות להיות השפעות מעכבות על התהליך ההתפתחותי.

אם כך, הדילמה ברורה. מצד אחד חשש ממוות בעריסה ומצד שני חשש מהשפעות התפתחותיות.

אז מה הפתרון? גישת  הגישור.

בזמן שינה, כאשר התינוק שלכם ללא השגחה- כמו למשל בשנת הלילה- השכיבו אותו על הגב.

בשעות הערות, ובמהלך היום בעודו בהשגחה- חשפו אותו לשכיבה על הבטן ורצוי על משטח נוקשה המספק התנגדות לגוף.

השילוב בין התנוחות וצבירת שעות השכיבה על הבטן יצרו איזון כנגד שעות השכיבה על הגב.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן