טיפלה

בששת השבועות הראשונים התינוק שלכם זקוק להתכנסות. אם תניחו אותו עליכם או על המשטח תראו שהוא מתכנס לתוך עצמו. הרגליים שלו מתכופפות אל מתחת לבטן, הטוסיק מעט גבוה, הידיים מכופפות לצידי הגוף, אגרופי הידיים בצידי הפנים והראש נוטה הצידה. למנח הזה קוראים כפיפה עוברית והוא ממש זהה למנח בו הוא שהה ברחם. רק שהפעם הוא שוהה בו מחוצה לה. שם, בתוך התנוחה המוגנת והשמורה הזו הוא עושה את תהליך הקליטה ההדרגתי לעולם. מצד אחד הוא נהנה מתחושת ניתוק שמזכירה לו את הרחם, ומצד שני הוא חשוף לגירויים שמתרחשים סביבו- לעולם. התנוחה מאפשרת לו לעשות את המעבר בין העולמות באופן הדרגתי.

בשבועות הראשונים תראו שהוא בהתכנסות וניתוק כמעט מלאים והתקשורת שלו החוצה מתקיימת רק כשהוא מבקש לאכול, לישון, לעשות את צרכיו. ככל שהשבועות יעברו גופו ישלים תהליכי הבשלה שונים- והוא יהיה מוכן להיפתח יותר ויותר לגירויי העולם.

השבועות הראשונים לחיים הם שבועות של הסתגלות, גם שלכם וגם של התינוק ולהסתגלות נדרש זמן. בזמן הזה התינוק לא אמור להבחין בגירויים, או לעסוק ביצירת קשר. מבחינתו- הדיל הוא שהוא הגיע לעולם והצרכים ההישרדותיים שלו מתמלאים באופן אוטומטי- אוכל, שינה, מגע, ביטחון. מבחינתו זה לא שהוא מבקש, הם פשוט מתמלאים.

ואיך הצרכים שלו מתמלאים? לרוב בעזרתך אמא, ואבא- גם בעזרתך, והיא תלך ותגדל עם הזמן. מתוך החוויה  הזוגית שלכם, מתחיל להיווצר בינכם סינכרון. עם הזמן וההכרות שלכם האחד את השנייה את תתחילו לזהות את הסימנים ולהבין את פירושם. תלמדו להבחין בין זמני הרעב, לזמני העייפות  ולתת להם את המענה המתאים. אז התינוק שלכם יתחיל לקשר בין החוויה הפנימית שהוא חווה לבין האופן בו הצורך שלו מתמלא.

התינוק שלכם תייר בעולם לא מוכר.. והוא זקוק למדריך צמוד, לך. ככל שיווצר הסנכרון בינכם כך התינוק שלך יתחיל להבין מה פשר התחושות שהוא חש ולמה הוא זקוק כדי למלא את הצורך. זהו המנגנון הבסיסי ביותר שמתחיל לבנות את התקשורת ואת הויסות הפנימי.  זהו מנגנון של הקשבה. והוא בונה בתינוק את תחושת הביטחון, את הידיעה הפנימית שדואגים לו ונותנים לו מענה. מהחוויה הזו תצמח התקשרות בטוחה- התינוק שלכם יודע שיש לו על מי לסמוך ועם הזמן הוא ירגיש ביטחון לחקור את העולם סביבו. הוא יודע שאתם כאן כשהוא זקוק לכם. יש בינכם הבנה, סימנים ברורים באמצעותם הוא מסמן לכם שהוא זקוק לכם ואתם מבינים ונותנים מענה.

איך תדעו שהמענה שאתם מציעים מיטבי?  אתם תדעו! כי לאט ובהדרגה יווצר שקט. התינוק שלכם ירגע ותתחילו לזהות זמנים שבהם הוא נינוח. המשוב שלו הוא האמצעי שלכם להבין. בהדרגה תרגישו שאתם משייטים בביטחה במסע הזה. אי הודאות, חוסר ההכרות, הבלבול- ירגעו ואתם תרגישו שאתם לגמרי בחווית הנאה.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן