טיפלה

תינוקות בוכים. ולמרות שמדובר בפעולה שכיחה וטבעית, יש משהו בבכי הזה שמקפיץ אותנו, במיוחד אותנו האימהות. במיוחד בשבועות הראשונים לחיים.

אולי זה בגלל שקשה לנו להסביר למה הוא בוכה, אולי מתוך החשש שמשהו מציק או כואב לה, אולי כי כל מה שאנחנו מנסות לעשות לא מקל על הבכי ואולי, אולי זה הדיאן אי שלנו- בו טמונים הרצון והצורך שלנו להגן על הילדים שלנו מפני כל מצוקה או קושי. כך או כך, אני יודעת שממש ממש קשה לך לשמוע את התינוק שלך בוכה.

ואני יודעת שאת מנסה לעשות הכל כדי שהבכי יפסק- מאכילה, מנסה להרדים, אולי מנסה להציע מוצץ. אולי קופצת על הכדור במטרה להרגיע. ולפעמים זה עובד, לפעמים פחות ולפעמים, לפעמים זה פשוט לא עובד. אז את שואלת את עצמך- למה? למה הוא בוכה?

האמת? לא תמיד נדע את התשובה לזה אבל יש לי כמה מחשבות שהייתי שמחה לחלוק איתך בעניין.

בכי זו שפה. תקשורת מאד ראשונית שמתפתחת עם הזמן, ככל שהתינוק גדל. כשהוא קטנטן, השפה הבלתי מילולית והמילולית שלו לא מפותחות, כך שהבכי הוא כלי התקשורת העיקרי שלו- באמצעותו הוא מביע את הצרכים שלו. ככל שהוא יגדל ויתפתח, דרכי התקשורת יתפתחו גם הם והשימוש בבכי ככלי תקשורת ישתנה. לא עוד דרך תקשורת בלעדית או עיקרית, אלא יותר כלי לביטוי תחושות ורגשות שונים, לביטוי עצמי.

בשבועות הראשונים לחיים, כאשר היכולת של התינוק להביע  את צרכיו מוגבלת הוא משתמש בבכי כדי לסמן לנו למה הוא זקוק. הוא מסמן לנו ואנחנו, מתוך הקשבה נענות לקריאה ומציעות מענה. ככל שהמענה מתאים הבכי אמור להפסק. אם הוא לא נפסק, כנראה שהתינוק מבקש משהו אחר ממה שנתנו.

אמנם התינוק שלך קטן, ועם זאת יש לו צרכים שונים. רעב זה צורך אחד, ויש גם עייפות,  אי נוחות בבטן- למשל גזים, אי נוחות בגוף- למשל במצבים בהם המתח השרירי מוגבר והתנועה לא נוחה, עודף גירויים ובטח יש עוד סיבות. כל אחד מהם מייצר בכי, שלפעמים נשמע אותו הדבר ולפעמים לא אבל לכל צורך כזה- מענה אחר יתאים. המענה לרעב לא ישכך בכי שנובע מעייפות. והמענה לעייפות לא יספק בכי שנובע מאי נוחות בבטן.

איך תוכלי לזהות מה התינוק שלך צריך ברגע זה? התשובה הקצרה היא- הזמן וההתנסות. ככל שההכרות בינך ובין התינוק שלך תעמיק כך גם תבחיני יותר בקלות בין הצרכים. אחד הכלים המשמעותיים ביותר להקל על התהליך הוא ליצור סדר בתוך היום. סדר יום שיאפשר לך להבין בצורה קלה יותר מה התינוק שלך מבקש. כשהסדר מובנה, יש זמן ומקום לכל צורך.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן