טיפלה

מהרגע שבו התינוק נולד, נולדת איתו היכולת להיכנס לכפיפה עוברית. זהו תהליך פנימי טבעי. לפעמים, בשל סיבות שונות התינוק מתקשה להיכנס למנח.

אחת הסיבות היא מתח שרירי נמוך, שלעיתים מלווה גם בגמישות יתר במפרקים. מה זה אומר? בסך הכל שהמתח הפנימי שקיים בשרירים נמוך מהרצוי ולכן הדרייב הפנימי לנוע והיכולת לחזק את השרירים מעט יותר נמוכים. זו הסיבה שלתינוק שלכם קשה יותר להחזיק את עצמו במנח.

במצב הזה, סביר שהתינוק שלכם יסכים לשכב על הבטן ואפילו די בנינוחות אלא שבמקום שהגפיים יתכנסו לכיוון מרכז הגוף והאגן יוגבה- הוא ישכב כשגופו פרוס על המשטח וידיו מופנות לצדדים. אותה יכולת כיווץ המשאירה את הגוף בכפיפה נמוכה יותר. כמובן שהשכיבה על הגב גם היא נוחה ונעימה לו.

בדרך כלל יצטרפו לתמונה גם מאפיינים נוספים: למשל, כשתחזיקו אותו תרגישו את גופו רך ומתמסר ותוכלו די בקלות לאחוז אותו בתנוחת ערסול או לשאת אותו במנשא. סביר שהוא רגוע ונינוח באופן יחסי, מרבה לישון- לפעמים עד כדי כך שצריך להעיר אותו לאכול.

וכמו שלמטבע יש שני צדדים, גם למצב הזה יש צד שני, וגם הוא עלול להפריע לתינוק לשכב בכפיפה עוברית. זהו המצב שבו המתח השרירי גבוה מדי ובמקום אותה תחושה של רכות וגמישות, יש תחושה של נוקשות וקפיצות.

במצב הזה המתח הפנימי בתוך השרירים גבוה מדי, מה שמייצר דרייב פנימי גבוה ותנועתיות מוגברת, אקראית וללא מטרה.

תינוק עם מתח שרירי מוגבר לרוב יהיה מאד תנועתי. ידיו ורגליו ינועו ללא הפסק, הגב והראש יהיו מוקשתים לאחור. התחושה הכללית של הגוף תהיה נוקשה. זו בדיוק הסיבה לכך שהשכיבה על הבטן והכניסה לכפיפה עוברית תהיה לו קשה. במקום שהגב יהיה כפוף הוא מוקשת. במקום שהרגליים יתכנסו מתחת לאגן- הן נמתחות ומתיישרות. במקום שהראש יהיה מונח על המשטח- התינוק מרים אותו מעלה, גם אם הוא בן שבועיים. ובמקום שהידיים תהינה קרובות לגוף, וכפות הידיים קרובות לפנים- הן פונות לצדדים, מרוחקות ממרכז הגוף.

ומה קורה בשכיבה על הגב? הוא מקשית את הגב, גופו נוטה מעט הצידה, ונראה שלא נוח לו.

וכשאתם מנסים לערסל אותו אתם מרגישים שהוא מקשית את הגב, נמתח ומתנגד. אולי מנשא ערסול? גם זה לא הולך בקלות.. והמנח הכמעט יחיד שמספק מעט שקט הוא אחיזה זקופה של גופו. ובאופן כללי יש תחושה של אי שקט. אולי אתם מרגישים בזה, התינוק לא רגוע, הוא מתקשה להרדם, האכילה לא רציפה, הוא מרבה לבכות וקשה למצוא את הדרך להרגיע אותו.

ומה עוד יכול להקשות על התינוק שלכם לשכב בכפיפה עוברית? מצבים החושפים את התינוק למנחים הפוכים למנח הכפיפה העוברית. למשל- השכבה מרובה על הגב, נשיאת התינוק במנשא עמידה כשפניו מופנות כלפי חוץ, שכיבה מרובה בטרמפולינה.

אז מה הדבר העיקרי שהייתי רוצה שתקחו איתכם? את הידיעה הפנימית הברורה שהידע הוא כלי להשגת המטרה. ההכרות עם המאפיינים של התינוק עוזרת להבין את הסיבות למה שאתם רואים וחווים. וכשהסיבות ברורות לנו יש בנו אורח רוח המאפשר לנו להתמודד. ואז, מתוך המקום המדוייק הזה עולה ההבנה שיש ביכולתנו לשנות.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן