טיפלה

תינוקות אמורים לישון מרבית שעות היממה. במהלך השינה גופם מבשיל, מתפתח והם מכינים את עצמם לקראת השלבים הבאים. היכולת לישון רצוף היא יכולת נרכשת והיא מתפתחת בהלימה לגדילה ולבשלות של התינוק. בשבועות הראשונים התינוק אולי יתקשה להרדם באופן עצמאי, וודאי לא יבחין בין יום ולילה כך שהוא ישן לאורך כל היממה. ולאט לאט, תהליך ההבשלה וההרגלים אליהם יחשף יעזרו לו לשכלל את היכולת. הוא ילמד להרדם עצמאית, לישון שינה רציפה ללא יקיצות ולאורך זמן וגם כמובן יתאים את סדר השינה לסדר היום, במילים אחרות הוא יבנה את ה”שעון היומי” שלו.

השעון היומי הוא מנגנון ויסות פנימי המאפשר לנו לנהל את המשאבים הפנימיים שלנו בהתאם לשעות היממה. באופן גס זה אומר לפעול בשעות האור ולישון בשעות החשיכה. למנגנון הזה יש השפעה על המון תהליכים פנימיים- מוחיים, הורמונליים, פיזיולוגיים ואפילו רגשיים. כלומר, לניהול תקין של השינה תהיה השפעה על כל תפקודי היום יום.

השעון היומי מנוהל על ידי הורמון המלטונין- הוא הורמון השינה. הוא מופרש לקראת ערב, החל מרדת החשיכה במטרה לעזור לנו להיכנס לשינה. בו בזמן רמת הסרטונין שמופרש במהלך היום יורדת ואיתה גם רמת ההורמונים המעוררים. אלה האחראיים לפעילות מאומצת כמו למשל פעילות השרירים, פעילות הלב, חילוף החומרים. אז כשפעילות הורמוני העוררות יורדת ורמת המלטונין עולה אנחנו נכנסים למעין תחושת רוגע וריפיון המאפשרים לנו להיכנס לשינה. זה קורה לכולנו, קטנים כגדולים.

לקראת האור הראשון רמת המלטונין מתחילה לרדת, רמת הסרטונין עולה וברגע שאנחנו מתעוררים הורמוני העוררות מאפשרים לנו לפעול ולהתחיל את היום.

אז מדוע תינוקות מתקשים לישון?

אחת הסיבות היא בשבועות הראשונים לחיים הורמון המלטונין כמעט ואיננו מופרש, מה שמשפיע על היכולת של התינוק להבחין בין יום ולילה ולבנות את השעון היומי שלו. רק לאחר מספר שבועות ההפרשה של המלטונין מתגברת והיא תמשיך ותעלה ככל שהתינוק יגדל. נראה “פיקים” בעלייה בסביבות גיל 6 שבועות (זה יקרה בסמוך ליציאה מהכפיפה העוברית), לקראת גיל ארבעה חודשים, גיל חצי שנה ובהמשך בגילאים בוגרים יותר. זו הסיבה לכך שנראה שיפור ביכולת השינה לקראת גיל 4-5 חודשים, עוד קפיצה בסביבות גיל חצי שנה וכן הלאה.

האם זה אומר שאם אין הפרשת מלטונין התינוק לא יכול לישון?

לא. זה רק אומר שבשבועות הראשונים לחיים התינוק שלכם יתקשה לווסת את השעון היומי שלו, והוא יזדקק לכם שתעזרו לו. הרגלים נכונים, תומכי שינה, יעזרו לתינוק שלכם ללמוד לישון ולהנות משינה מיטבית.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן