טיפלה

כמה זה מובן מאליו שאנחנו רואים בבירור. עבור התינוק שלכם זה ממש לא מובן מאליו, למען האמת, זה ממש לא מובן ובכל יום שעובר- זה הולך ומתבהר לו. הוא מגלה שהוא רואה יותר ויותר בבירור.

חוש הראייה הוא אחד החושים הכי דומיננטיים שלנו. כ-80 אחוזים מהמידע שאנו מקבלים מגיע דרך העיניים, ובלעדיו, היכולת של התינוק ללמוד את העולם הרבה יותר מורכבת.

אבל זה לא רק עניין של ראיה. כי חוש הראייה משפיע גם על התנועה, על שיווי המשקל, על התפיסה וההתנהלות המרחבית. הוא גם משפיע על התפקוד של חושים אחרים כמו חוש השמיעה וחוש המגע וכמובן על תפקודים קוגניטביים כמו קריאה, כתיבה.

ומה לגבי ההתפתחות הרגשית? חוש הראייה מלמד את התינוק להבחין בין מבעי הפנים- המימיקות השונות, לזהות תגובות של הגוף, לאתר סימני תקשורת בלתי מילוליים.

כשפורטים את זה מבינים שלמעשה זהו אחד החושים הכי משמעותיים בתפקוד היומיומי שלנו. חלקינו, ואני בתוכן, מבינות את עוצמת ההשפעה שלו על התפקוד רק כאשר הראייה משתנה, כשחלה התדרדרות. עד אז לפעמים אנחנו בכלל לא מבינות כמה טוב אנחנו רואות.

חוש הראייה מתפתח בהדרגה מגיל הלידה ועד גיל 11 לערך אך לחודשים הראשונים לחיים יש השפעה קריטית על האופן בו הוא מתפתח. בחודשים אלה מתפתחים בין היתר יכולת המיקוד, ראיית העומק, הראייה המרחבית, היכולת לסנכרן בין שתי העיניים, היכולת להבחין בין פרטים, לזהות הבדלים, ליצור קואורדינציה בין התנועה לראייה וכל אלה נעשים בשילוב מערכות רבות נוספות- המוח, מערכת העצבים, מערכת שיווי המשקל ומערכת התנועה. ולכולם כולם קשר לתהליך המוטורי חושי. ונכון, כל מה שתיארתי אמור להתפתח לבד, אבל בגלל שישנן הרבה מערכות שמשפיעות על תפקודי הראייה, לא תמיד זה קורה בצורה מיטבית. ולנו יש לנו אפשרות להשפיע. כן, באמצעות הכלים הנכונים גם אתם יכולים ליצור את התשתיות היציבות להתפתחות הראייה, אז למה לא?

 

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן