טיפלה

סדר יום הוא בסיס לתפקוד איכותי וטוב. אם תחשבי על זה, לפני שהפכת אמא, היה לך סדר יום מאורגן שאיפשר לך לנהל את עצמך. הוא כלל בין היתר זמני ארוחות קבועים, זמני שינה קבועים, זמני עבודה, לימודים, אימונים.

סדר היום שהורגלת בו הופר מהרגע שהתינוק שלך נולד. ואחד האתגרים הגדולים בחודשים הראשונים לחיים הוא למצוא שגרה חדשה, סדר יום חדש, כזה המשלב גם את הצרכים שלך וגם את הצרכים של התינוק שלך. ברגע שתמצאו סדר, תראי איך הכל מתחיל להתנהל בצורה טובה יותר, משוחררת.

יהיו כאלה שיגידו לך שהתינוק מייצר את הסדר וכל מה שאת צריכה לעשות הוא להתאים את עצמך לזה. וזה באמת יכול לעבוד בעיקר במצבים בהם התינוק יחסית רגוע ומווסת. במצבים בהם התינוק מתקשה למצוא סדר פנימי באופן עצמאי, במצבים בהם יש אי סדר כללי או חוסר מנוחה הדבר הנכון יותר בעיני הוא ליצור סדר חיצוני, ולעזור לתינוק להתארגן ביחס אליו, עם התאמה לצרכים שלו שעולים תוך כדי.

מהסיבה הזו סדר היום משלב גם עקרונות יציבים וגם גמישים. יציבים- הכוונה היא לעוגנים שסביבם היום יכול להתארגן, וגמישים- כי בין העוגנים ישנם זמנים שאפשר לפעול בהם כל פעם באופן קצת אחר.

מהם העוגנים בסדר היום? זמני השינה וזמני האכלה- אלה צרכים שחשוב לתת להם מענה בזמנים פחות או יותר קבועים. הרי אנחנו יודעות מה קורה כשהתינוק עייף מדי או רעב מדי.

אז הנה הצעה לסדר יום שמותאם לגיל של התינוק שלך, והוא מתחיל דווקא משינת הלילה. זהו כמובן בסיס שעליו תוכלי לעשות את ההתאמות המתאימות לך.

נתחיל את תהליך השינה סביב השעה 17:45. 12 השעות הבאות יוקדשו לשינה עם כל ההתאמות והתהליכים שדיברנו עליהם.

6 בבוקר- בוקר טוב. אין טעם למתוח את השינה. הבוקר כבר כאן והתינוק שלך, גם אם הוא ישן לילה רצוף וגם אם לא, מוכן ומזומן לפעילות.

את השעה הקרובה תוכלו להקדיש להתעוררות, אכילה ראשונה של היום וכמובן פעילות. לקראת השעה שבע, שבע ורבע או ברגע שתראי סימני עייפות- זה יהיה הזמן להתחיל את הטקס לקראת התנומה הראשונה של הבוקר

לאחר כשעה של שינה יפתח מרווח גדול יותר של ערות- לפחות כשעתיים. אז אחרי התעוררות והאכלה יגיע זמן הפעילות- אני מעדיפה את הזמן הזה להעביר בפעילות על משטח- בעיסוי, תרגילים או משחק עצמאי.

לקראת השעה 10-11 יגיע העת לעוד תנומה- טקס קצר ונכנסים לישון.

והנה הגיע השעה 12. גם לאחרי השינה הזו יפתח מרווח ערות יחסית גדול של כשעתיים. זמן מצוין לשלב טיול בחוץ, פעילות על משטח, דייט עם חברות כשלקראת השעה 14, וודאי תזהי את סימני העייפות לקראת הטקס והתנומה השלישית.

כעבור כשעה, כשהתינוק יתעורר, יפתח למעשה מרווח הערות הכי גדול. התינוק צבר הרבה שינה לאורך היום והוא מוכן ומזומן לפעילות- זמן מצוין להיות על המזרון או לשהות בחוץ אם מזג האויר מאפשר או אם יש לך עוד ילד ואת רוצה לצאת למשל לגינת המשחקים. אם את יוצאת אני ממליצה לפרוס בד על הדשא ולהשכיב את התינוק על בטן. כך הוא יוכל להיות חלק מהפעילות שלכם ותוך כדי לחקור את המרקמים החדשים. ברגע שהחשיכה תתחיל לרדת תבחיני כבר בסימני עייפות ראשוניים. האתגר היותר גדול יהיה דווקא בימי הקיץ, בהן שעות החשיכה מאוחרות אבל התינוק לא מצליח להיות ער ככ הרבה שעות. בתקופה זו של השנה אפשר לנסות לעכב מעט את טקס השינה של הלילה, אבל רק אם התינוק לא מציג סימנים של עייפות יתר. במידה והוא מציג סימני עייפות, התחילי את הטקס גם אם נראה לך שהשעה מוקדמת מדי. כך או כך, כדאי לשמור על תחילת שעת הטקס סביב השעה 17:45.

כפי שאת רואה סדר היום מבוסס על עוגנים ועל זמנים המאפשרים לנו פעילות גמישה. זוהי כמובן רק הצעה. את יכולה לאמץ אותה ואת יכולה להשתמש בה כבסיס עליו תתאימי את שגרת החיים שלכם.

אני מאחלת לכם ימים רגועים ונעימים ולילות נינוחים ושקטים.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן