טיפלה

רגע לפני המעבר למזון מוצק נרצה לבחון האם גופו של התינוק מוכן למעבר.

ראשית-נרצה לראות שהתינוק מפעיל נכון את שרירי הפה והלסת. עד כה תפקודי האכילה של הפה של התינוק כללו- יניקה, שאיבה מבקבוק ומציצת מוצץ. גם השמעת הקולות הכנסת חפצים לפה היא חלק מזה. התינוק שלכם למד לפתוח פה לקראת האכלה, לסגור אותו היטב כך שלא תהינה נזילות מהצדדים. למד להכניס את הלשון לתוך הפה כאשר הוא רוצה לאכול או למצוץ מוצץ ואפילו למד להחזיק את המוצץ זמן רב בפה בחוזקה. אה, והוא גם יודע לסגור את הפה כשהוא מרגיש שהוא לא רוצה לאכול או למצוץ מוצץ. פעולות בסיסיות אלה מלמדות אותנו על כך שתפקודי הפה תקינים והוא מתחיל להיות מוכן לשלב הבא, שלב בו הפה ידרש לפעולות אחרות לגמרי.

נרצה לראות החזקת ראש יציבה ויציבות של הגו. זה כמובן יקרה מעצמו ככל שהתינוק שלכם ישכב על הבטן ויחזק את שרירי הגו. זה לא אומר שהתינוק צריך כבר לשבת (גיל שישה חודשים מוקדם מדי לשם כך). זה אומר שהוא צריך להיות מסוגל לשמור על יציבות. אותה יציבות שתוביל אותו ממש ממש בקרוב גם לזחילה על שש. שרירי אלו ישפיעו על כל תהליך הבליעה ועל המעבר של המזון מהפה דרך בית הבליעה והוושט אל הקיבה.

בנוסף נרצה לראות גם שליטה טובה בתפקודי הידיים וכפות הידיים- למשל החזקת בקבוק, אחיזה וניסיונות הכנסת מוצץ לפה, מסוגלות לתפוס חפצים ולהביאם אל הפה- אלה יעזרו לתינוק שלך לאכול עם הידיים, ואחכ עם כפית. העובדה שהתינוק שלך מכניס חפצים בעלי מרקם שונה לפה מכינה אותו לתחושות השונות של המזון בפיו.

ומה עם התינוק עוד לא מוכן? אני באופן אישי מעדיפה לדחות את המעבר למזון המוצק ולחזק את גופו של התינוק. ורק לאחר שהוא יציב וחזק, מצויד בכל מה שהגוף שלו זקוק, להתחיל אתה חשיפה למזון המוצק. תהליך שכזה יבטיח שהחשיפה תהיה חיובית ונעימה.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן