טיפלה

סביב גיל חמישה חודשים תינוקות אמורים לישון 14-15 שעות ביממה, מתוכן כ- 3 תנומות יום.

לא סתם אלה נקראות תנומות כי המטרה היא שהן יהוו מעין “מנוחת טעינה” לאורך היום. לחדש את מאגרי האנרגיה כדי ששעות הערות תהינה איכותיות, ובמהלכן התינוק יוכל להיות פעיל ולהתפתח. חוסר שינה וחוסר סדר עלולים ליצור עייפות יתר שפוגעת גם בתפקוד היומי וגם.. ביכולת לישון שינה רציפה וטובה. כן, עד כמה שאולי זה נשמע מוזר, אחת הסיבות לקשיים בשינה היא דווקא עייפות יתר.

אז אם נתבונן בסדר היום, נראה שאם התינוק מתעורר משנת הלילה סביב השעה 6 בבוקר, בערך בשבע וחצי הוא יבקש לחזור לישון,  לאחר מכן סביב השעה 11 תהיה עוד תנומה, ואז התנומה הבאה תהיה סביב השעה 14-15. ב- 17:45  כבר מתחילה שגרת הערב לקראת הכניסה לשינת הלילה. זו כמובן הערכה גסה, ותוכלו למצוא את הסדר היומי כפי שמתאים לכם. כך או כך, על מנת למנוע עייפות יתר כדאי לשים לב לסימני העייפות שהתינוק שלכם מציג ברגע שהם מתחילים להופיע. הסימן המובהק הוא כמובן פיהוק אבל ישנם המון סימנים נוספים שיכולים להיות די סמויים מן העין- כיווץ של הגבות, האדמה של הפנים, שפשוף של הפנים או האוזן, קיטור ועד בכי, התפתלות וכולי.

שינת יום טובה אמורה להימשך כשעה, במהלכה התינוק משלים מחזור שינה אחד. אם התינוק שלכם מתעורר כעבור כחצי שעה, הדבר הנכון לעשות יהיה להחזיר אותו לשינה אלא שפה יש כלל. אם הניסיון להחזיר לשינה עולה על חצי שעה, זה יהיה הזמן לוותר. להוציא אותו מהחדר ומהמיטה לטובת הפעילות הכללית.

טקס שינה לשינת יום יכול מאד לעזור. הטקס מסמן למוח ולגוף שהגיע זמן השינה. טקס שינת היום יהיה קצר וממוקד. למשל, רבע שעה של פעילות על המשטח- זה יכול להיות גם משחק עצמאי של התינוק על המשטח בהנחה שהמשחק נעים לו ונינוח ולא מערב תסכול ובכי חזקים.

לאחר זמן הפעילות- ארוחה מחוץ לחדר השינה ולא עד הרדמות. כשהאכילה מואטת ונראה שהתינוק מוכן להרדמות  נתקי בעדינות את התינוק מהשד או מהבקבוק.

משם עוברים לחדר- מחליפים, מתלבשים, מעמעמים את האור.

נותנים נשיקה, שרים שיר קצר אם רוצים וכשתינוק רגוע, יבש ושבע- מניחים במיטה. החל מהרגע הזה כל הכללים של הרדמות הלילה תקפים- עד לסגירת השעה המלאה.

ככל שמדובר בתינוקות קטנטנים, כשתדירות התנומות גבוהות ומרווחי הערות קצרים אתם יכולים להחליט מראש מתי נכון להציע את הארוחה- או כחלק מטקס השינה, או לאחריה בטקס ההתעוררות.

ומהו טקס ההתעוררות? סדר הפעולות החזרתיות שאנחנו עושים כשהתינוק מתעורר. מחליפים בגדים וטיטול בחדר, ויוצאים מהחדר לפעילות. וכעבור כ 10 דקות מזמן ההתעוררות- מציעים ארוחה.

עכשיו, כסידרנו את זמני השינה, אפשר להתחיל לבנות סדר יום כללי.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן