טיפלה

בשעה טובה צלחנו את החשיפה ראשונה. כעת התינוק שלכם כבר אוכל ירק אחד והגיע הזמן לגוון.

עם איזה ירקות נגוון? כמובן עם ירקות כתומים -בטטה, גזר, דלעת, אחכ אפשר להוסיף קישוא. ובהמשך ירקות נוספים.

מומלץ להציג בכל פעם ירק אחד עד להטמעה טובה ואחכ לשלב אותו עם הירק הקודם שהכרנו לתינוק.  כך בהדרגה נוצרת לנו קערית מזון המורכבת מירקות מגוונים. לרוב זו תהיה הארוחה הראשונה שתתבסס ותחליף ממש ארוחת תמל או הנקה.

אחרי שהארוחה הראשונה התבססה הגיע הזמן להתחיל לבנות את הארוחה השנייה- ארוחת הבוקר מבוססת פירות. תינוקות מאוד אוהבים פירות בשל המתיקות שלהם. אם נציג אותם בחשיפה ראשונית התינוק עלול לדחות את טעם הירקות.

את הפירות כדאי להציע כשהם טריים, אפויים או מאודים- כשכל כללי החשיפה שדיברנו עליהם תקפים. ומומלץ להתחיל עם תפוח, אגס, בננה/ אבוקדו- אם אין ליחה. לאחר מכן רצוי לגוון בפירות נוספים לפי העונה.

מומלץ להפחית פירות אלרגניים כגון: פירות הדר, תותים,  אפרסקים.  גם פירות טרופיים כגון אננס, קיווי, מנגו  עלולים ליצור תגובה אלרגית.

כדי לעכב מעט את ספיגת הסוכר שיש בפירות אפשר לערבב עם פירות בעלי אינדקס גליקמי נמוך כמו תפוח/ אגס, לשלב כמות קטנה של שומן כלשהו כגון טחינה, שקדיה, אבוקדו, זרעי צ’יה, או להוסיף  1-2 כפות של קוואקר, קינואה, דוחן- אבל אז כדאי לזכור שמדובר בחשיפות נוספות שצריך לעשותן בהדרגה.

והנה יש לנו ארוחת בוקר וארוחת צהריים ואני בטוחה שאתם שואלים את עצמכם ומה לגבי מים?

החל מהרגע שהתינוק מתחיל להיחשף למזונות מוצקים חשוב להוסיף מים לתפריט. המזון המוצק מכיל סיבים תזונתיים הסופחים נוזלים, ובמידה וכמות הנוזלים לא תהיה מספקת עלולה להתפתח עצירות.

לכן מומלץ להציע לתינוק מים בכל ארוחה, ובין ארוחות. שימי לב שכמות המים לא תהיה גבוהה מדי שהתינוק לא יתמלא.

את המים אני ממליצה להציג בכלים המיועדים לשתייה- כוסות/ בקבוקים יעודיים לשתיית תינוקות וזאת על מנת לעשות אבחנה בין מים לבין ארוחת תמל שניתנת בבקבוק.

הכנסת מזונות מוצקים לתפריט התינוק ישפיעו על מרקם וכמות היציאות. בהדרגה היציאות יתגבשו ויהפכו יותר ויותר ליציאות הדומות ליציאות של אדם מבוגר. גם כמות היציאות תפחת ותתייצב סביב 2-1 יציאות ליום. אם היציאות קשות מדי, מומלץ לבחון את התפריט ומרכיביו וכמובן להוסיף לתינוק כמות גדולה יותר של נוזלים.

תהליך החשיפה למזון מוצק נמשך חודשים ארוכים, עד שמתגבש לו תפריט המותאם לצרכים ולהעדפות של התינוק. זהו תהליך סופר מרגש ואני מאחלת לכם אורח נשימה והנאה מרובה.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן