טיפלה

שלב המעבר למזון מוצק מתחיל בחשיפה לטעימות. המטרה היא לחשוף את התינוק בהדרגה לטעם ומרקם חדש, לפעולה חדשה של הפה וגם לבחון את ההסתגלות של מערכת העיכול.

אין צורך לצפות לכך שהתינוק יאהב את המזון המוצק ממש מההתחלה, אין צורך להתאכזב אם זה לא קורה.. רק לזכור שמדובר בהתרחשות מאד מפתיעה ומסקרנת עבור התינוק שלכם וכמו בכל תהליך חדש, נדרשת סבלנות, התמדה והרבה הקשבה.

ועם זאת יש כמה הנחיות שיוכלו לעזור לתינוק שלכם ולכם לעבור את התהליך בהתרגשות ובהצלחה.

כדי ליצור הסתגלות טובה כדאי להציע את הטעימות בשעה קבועה. שעה שבה התינוק לא מאד רעב, ולא עייף. 10:30-11:00 בבוקר לערך זו שעה מצוינת.

הסתגלות לטעם או מרקם חדשים יכולה לקחת זמן וזה בסדר גמור. אין לנו למה למהר. לרוב נדרשות 10-12 חזרות כדי לבסס חשיפה בצורה טובה. חשוב שנתבסס בהדרגה מאשר בצורה לא מבוקרת.

איך נציג את המזון החדש? בצורה הדרגתית, בכל פעם טעם אחד. החשיפה ההדרגתית מאפשרת לתינוק להתרגל לטעם ולמרקם ולהבין איזה תנועות עליו לעשות עם הפה. לכם החשיפה ההדרגתית מאפשרת לבחון האם חלו שינויים בעקבותיה.

אלו שינויים יכולים להיות ? שונים ומגוונים ורובם בסך הכל מעידים על תהליך ההסתגלות תקין. לפעמים נראה שינויים בתאבון, ביציאות, אי נוחות בבטן, שינויים בשינה. לפעמים נראה נזלת, יותר ליחה, אולי פריחה קלה. במידה ואת רואה שינויים אלו כדאי להפסיק את החשיפה ליומיים שלושה, לחזור למזון חד גוני- הנקה או תמל, ואז לנסות שוב. אז החשיפה עתידה לעבוד בצורה טובה יותר.

עם איזה מזון מומלץ להתחיל?

עם ירק כתום מאודה, ללא תוספת תבלינים. זה יכול להיות גזר/ בטטה. בהתחלה מומלץ למעוך אותו בצורה יחסית חלקה אך לא מימית,  ועם הזמן למעוך בצורה גסה יותר על מנת להנות מהמרקמים השונים.

כדאי לייצר אבחנה בין מזון שניתן בצורת נוזל, בשתייה, לבין מזון שניתן בכפית. לכן, נקפיד שהמזון לא יהיה במרקם טחון דליל מדי וההאכלה תעשה בכפית. ההתקרבות וההסתגלות למזון היא תהליך רב חושי ולכן אני ממליצה לצד ההאכלה לאפשר לתינוק לגעת במזון בידיו, להכניס את המזון באופן עצמאי לפה.

בטעימות הראשונות אולי תרגישו שהתינוק דוחה את המזון  המוצק- מוציא את האוכל מהפה, עושה סימנים שלא טעים לו או מביע חוסר שביעות רצון כללית. אל תלחצו ואל תוותרו. זה לא בהכרח אומר שהוא לא אוהב או לא רוצה, זה אומר שזה חדש ולא מוכר ושאולי הוא לא באמת יודע מה לעשות עם זה בפה. זו בדיוק הסיבה לחשיבות הגדולה שבחזרתיות ובעקביות. אז הפעולה תהיה ברורה יותר, הטעם מוכר והחוויה נעימה יותר.

ומה לגבי הכמות? נתחיל עם כשתי כפיות שטוחות ובהדרגה נעלה את הכמות עד שנבסס ארוחה בגודל של קערית קטנה.

אבל עד שנגיע לארוחה כמות הטעימות לא באמת משביעה והתינוק זקוק להשלמה. הדרך הנכונה להשלים את הארוחה היא במתן השלמה של הנקה או תמל כ- 20 דק לפחות מתום החשיפה. כך נוצרת הפרדה ברורה בין הארוחות.

ורק עוד עניין אחד קטן, תינוקות בגילאים האלה עוברים הרבה שינויים- התפתחותיים, שינויים בשגרת היום, בקיעת שיניים.. כדי שהחשיפה למזון מוצק תייצר חוויה טובה מומלץ לעשות אותה בזמן שבו התינוק במיטבו. לא כשהוא לא מרגיש טוב, עובר שינוי משמעותי או חולה. באופן טבעי, בימים כאלה מוכנות לקבל דברים חדשים קטנה הרבה יותר. בימים כאלה מומלץ להרפות ולחזור שוב לחשיפה כשהתינוק חוזר לאיתנו.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן