טיפלה

אם חשבתם שהתינוק שלכם ישן ללא תנועה, חשבו שוב. תינוקות, גם אנחנו, המבוגרים זזים המון במהלך השינה. אם הייתם יכולים להסתכל על עצמכם ישנים הייתם רואים שאתם מתעוררים עשרות פעמים בלילה. את מרבית הפעמים אתם בכלל לא זוכרים. מקסימום מסתובבים לצד השני ומיד נרדמים. למה זה קורה? כי השינה היא מחזורית ומאופיינת בשלבים שונים, חלקם שטחיים וחלקם עמוקים יותר. בזמני השינה השטחיים ובמעברים בין השלבים הנטייה להתעוררויות גבוהה.

כל מחזור שינה מורכב מחמישה שלבים- שני שלבים של שינה שטחית ושלושה שלבים של שינה עמוקה המסתיימים בשנת החלום (מה שמכונה שנת ה-REM – שלב של שינה פעילה). שלבי השינה העמוקים הם השלבים הכי חשובים כי במהלכם נעשים בגוף תהליכי ניקוי, תיקון ושיקום. בסיום מחזור השינה אנחנו לרוב מקיצים, אולי משנים תנוחה ונרדמים למחזור הבא אפילו מבלי שהרגשנו את ההתעוררות.

אז איך זה שאנחנו אל קמים עייפים? כי אנחנו מחברים בין מחזורי השינה. בזמן ההתעוררויות אנחנו לא קמים מהמיטה, לא מדליקים אור, לא אוכלים, למעשה לא עושים שום דבר שעלול להפר את רצף השינה. כך למעשה אנחנו לא באמת מתעוררים וממשיכים לישון באופן רציף.

שינת תינוקות מעט בנויה אחרת-  מחזורי השינה שלהם קצרים יותר ואורכים 45-60 דקות בלבד ולכן באופן טבעי פוטנציאל היקיצות שלהם גבוה יותר- כל 45 דק ועד שעה.

בנוסף, השינה מורכבת משלושה שלבים בלבד. הם מתחילים את השינה בשנת חלום שאורכת כעשרים דק , לאחר מכן עוברים לשלב השני- שנת מעבר שימשך כ- 10 דקות בממוצע ורק בחלק השלישי של מחזור השינה- יגיעו לשינה השקטה שתמשך עד סוף מחזור השינה. עם הזמן וככל שיגדלו, וכמובן ככל שהרגלי השינה יהיו מבוססים, מחזורי השינה יתארכו ויהיו דומים למחזורי השינה של אדם מבוגר. זה רק עניין של זמן ולמידה.

מאחר ושינת התינוקות מתחילה משינה מאד פעילה של כעשרים דקות, יש פוטנציאל התעוררות במעבר לשלב השני. לאחריו פוטנציאל התעוררות נוסף במעבר לשלב השינה השקטה וכמובן פוטנציאל התעוררות בסיומו של מחזור השינה והמעבר למחזור שינה נוסף. כל פוטנציאל התעוררות שכזה עלול להפר שינה רציפה וכדי שזה לא יקרה, נצטרך ללמד את התינוק שאין לו בשביל מה להתעורר- אין אור, אין פעילות, אין שיחות, לא יוצאים מהמיטה, אין האכלה מיותרת, אין החלפת טיטול (אלא אם יש קקי..).

ברגע שהתינוק יבין שכשהוא מתעורר ממש ממש משעמם בסביבתו, הוא ילמד לחזור לישון ובהדרגה יחבר בין מעברי השינה.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן