טיפלה

תהליך של הסתגלות אורך זמן, ודאי ככל שמדובר בכניסה למסגרת לראשונה. לרוב ההסתגלות תארך כשלושה שבועות במהלכם נראה שיפור הדרגתי מיום ליום עד להשלמת התהליך.

הכניסה למסגרת בפעם הראשונה, בכל גיל, שונה מכל תהליך הסתגלות אחר. זוהי פרידה ראשונה מאמא ואבא, הכרות עם מרחב חדש, סדר יום אחר, טעמים וריחות אחרים, רעשי רקע חדשים. כל החושים נתקפים בגירויים חדשים, לא מוכרים וכעת נדרש תהליך של עיבוד. זה לוקח זמן. מיום ליום, הגירויים הופכים מוכרים יותר ויותר ומתפתחת תחושה של ידיעה וביטחון. גם כאשר התינוק גדל והוא מיומן במעברים בין מסגרות- עדין ידרש לו זמן להכרות והסתגלות עם המסגרת החדשה אבל צרובה בו הכרות מוקדמת של תהליכים דומים ולכן נצפה שההסתגלות תהיה מהירה יותר.

תינוקות מגיבים לשינויים בצורות שונות, האמת, קצת כמונו המבוגרים. אפשר לראות קשת מאד רחבה של סימנים:

בכי מרובה בבוקר לפני הגן, בפרידה בגן, ולעיתים גם כשבאים לאסוף את הילד מהגן. רגישות יתר או בכי מוגבר לאחר שעות הגן, עייפות מוגברת, חוסר תאבון, צורך מוגבר ביניקה -שד או מוצץ, שינויים בסדר היום, קשיים בשינה, יקיצות מוגברות, צורך מוגבר להיות על הידיים. אפשר אפילו לראות האטה בהתפתחות המוטורית- למשל תינוקות שהחלו לעלות על שש לא עושים זאת יותר ונשארים רק על הגחון.

ולמרות שקשה להכיל את השינויים, ולמרות שהמחשבה הראשונה שעלולה לעלות לנו היא שאולי קרה משהו צריך לזכור, שהכל בסדר. אלו הן תגובות טבעיות לשינויים. תחשבו רגע על השינויים שאנחנו עוברים עם הזזת השעון למשל לשעון חורף- היום המתקצר, החושך שעולה מוקדם, אנחנו עייפים מוקדם יותר, אולי יותר רעבים, לפעמים יותר מצוברחים.. ולאט לאט אנחנו מסתגלים והשינויים חולפים כלא היו.

וכן, יש הבדלים בתהליכי הסתגלות בין תינוקות. יש כאלה שמסתגלים בקלות, יש את אלה שלוקח להם המון זמן, ישנם כאלה שנראה שהם הסתגלו ואז, כעבור כמה ימים חלה רגרסיה. כל מהלכי ההסתגלות הללו תקינים.

ככל שתתמידו בהגעה לגן בתקופת ההסתגלות, ככל שתשמרו על סדר יום קבוע ועל חשיפה קבועה כך התינוק שלכם יטמיע את השגרה החדשה ולעט ובהדרגה תראו את השינוי. הבכי יפחת, שיתוף הפעולה לאורך היום יגבר, השינה והאכילה ישתפרו. ואז, אז התינוק יהנה מהמסגרת ואתם תרגישו ביטחון בבחירה שלכם.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן