טיפלה

כאשר התינוק נולד השרירים שלו לא מפותחים- בשל הגיל, הבשלות וכמובן חוסר היכולת וההתנסות.

ועם זאת, מהרגע הזה ממש הוא מתחיל את המסע ההתפתחותי שלו. בחודש הראשון התפקוד שלו ברובו מבוסס על רפלקסים ומגיל חודש, חודש וחצי הוא יתחיל את תהליך ההתפתחות הרצוני שלו. החל מרגע זה כל פעולה ותנועה שלו תהיה תוצאה של חיזוק שרירים שונים בגופו- הרמת הראש, שכיבה על הבטן, יניקה, הושטת יד, ואפילו מלמול ויצירת תקשורת.

מהרגע שהתינוק מתחיל להתפתח שרירי חגורת הכתפיים מתחילים להתחזק. זה יקרה לכל אורך התהליך ההתפתחותי שהתינוק שלכם יעשה עד גיל הליכה, וגם כמובן לאחר מכן רק בצורה מעט שונה.

חגורת הכתפיים כוללת בתוכה הרבה שרירים שונים, שכל אחד מהם מתחזק במנח אחר ואחראי על תנועות שונות. זו הסיבה לכך שהחיזוק של החגורה נעשה לאורך כל תהליך ההתפתחות. כל שלב בהתפתחות חושף את התינוק למנח אחר, לתנועות אחרות ולאתגרים שונים המעודדים את חיזוק השרירים.

השרירים הראשונים שיתחזקו יהיו שרירי הצוואר וכל השרירים סביב הפתחים של הראש, זה יקרה ברגע שהתינוק יתחיל להרים את ראשו ולהסתכל לצדדים דרך השכיבה על הבטן. אחכ הוא יתרגל את השכיבה על הבטן. בגיל שלושה חודשים הוא ישכב על האמות ויתחיל לעבוד על שרירי הכתף והידיים- יתחיל להניע את היד לפנים, הצידה, באלכסון ואף יפרוס את כפות ידיו על המשטח ויישר את המרפקים- מה שיגרום לו לצבור גובה ויצור עומס גדול יותר על שרירי החגורה. בשלבים אלה גם שרירי הגב העליון והשכמות יתחילו להתחזק.

אחכ יגיע שלב הזחילה- גם זחילת הגחון וגם זחילת השש. תנוחות המשלבות תנועתיות גדולה ומחזקות מאד את שרירי חגורת הכתפיים.

בשלב הבא, בערך בין הגילאים 8-10 חודשים, התינוק מפתח את הישיבה ונראה לנו שכל העומס מחגורת הכתפיים יורד אבל זה לא בדיוק כך. כעת, במנח הישיבה הידיים חופשיות מלתמוך ולייצב את הגוף ופנויות להתחזק דרך משחק ויצירה כשהן עולות מעלה, יורדות מטה, נעות לצדדים.  התנועה החופשית והשליטה בשרירים היא זו שמאפשרת לתינוק שלך להרים ידו לשלום, להצביע לגובה, ואפילו למחוא כפיים.

במילים אחרות- כל מה שהתינוק שלכם עשה עד כה מבחינה התפתחותית תרם לחיזוק של חגורת הכתפיים.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן