טיפלה

“ידיים למעלה, על הראש, על הכתפיים 1,2,3” מכירים את השיר נכון? לכאורה השיר הכי פשוט שקיים. אלא שהשיר הזה טומן בחובו יכולת תפקודית מורכבת. כדי שהתינוק שלכם יוכל לעקוב אחר השיר וההוראות הוא צריך לשבת ולהחזיק את הגוף יציב, להיות מסוגל להרים את שתי ידיו מעלה, אל מעל הראש, להניח את ידיו על הראש כשהוא לא באמת רואה אותו ולבסוף- לחבר יד ליד למחוא כפיים.

לכל הפעולות האלה יש מכנה משותף והוא שרירים חזקים בחגורת הכתפיים. הם אלה שמאפשרים לתינוק שלכם לשבת יציב, להחזיק את הראש והגב מבלי שישמטו לפנים או לאחור, להרים את הידיים כלפי מעלה ואפילו למחוא כפיים.

אלא שהשיר הוא לא הסיבה היחידה לכך שהתינוק שלך זקוק לחגורת כתפיים חזקה. תפקודים יומיומיים רבים מושפעים ממנה- יציבה, הליכה, ריצה, אכילה, מוטוריקה עדינה ואפילו כישורי למידה. אז שווה להשקיע בה לא?

כשאומרים “חגורת הכתפיים” מתכוונים למעשה למערכת שרירית עניפה העוברת בין כתף אחת לשנייה. היא כוללת בתוכה את שרירי הצוואר האחוריים, הקדמיים, הצידיים והעמוקים. היא כוללת את שרירי הכתף, שרירי בית החזה, השכמות והגב העליון וגם את שרירי הידיים. היא גם כוללת שרירים שיורדים מאזור הפנים- העיניים, הפה, הלסתות. לכן זה אך מובן איך היא קשורה לכל כך הרבה תפקודים.

שרירי חגורת הכתפיים מתחזקים לכל אורך ובכל שלבי ההתפתחות המוטורית חושית- החל משלב השכיבה על הבטן, ההיפוכים, סיבוב הציר, זחילה, התיישבות העמדות, הליכה. בכל אחד מהשלבים הוא מתחזקת באופן מעט אחר, תחת עומסים שונים, במנחים ובתנוחות שונות.

חגורת הכתפיים מחזיקה את כל הגוף מיוצב. ככל שחגורת הכתפיים חזקה הגוף יראה זקוף, חזק ויציב. בעוד שכאשר החגורה חלשה נראה שהגוף נשמט, הגב מכופף, הראש לא מספיק מוחזק ובאופן ככלי נראה מעין עייפות, או קושי להחזיק את הגוף.

ליכולת להחזיק את הגוף יש השלכות פיסיות אך לא רק. מתלווה לכך גם תחושה הרגשית.

ילד זקוף ומוחזק הוא ילד בעל נוכחות וביטחון. הוא מתנסה, משחק, מתקשר. בעוד שילד שיציבתו שפופה עלול להתפס כמסוגר יותר, אולי מתקשה יותר להשתלב, מעט  חסר ביטחון ונוכחות.

כן, חגורת כתפיים חזקה היא בסיס להמון תפקודים- מוטוריים, קוגניטיביים, תקשורתיים ואפילו רגשיים. ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן. לחזק את שרירי חגורת הכתפיים של התינוק שלכם ולאפשר לו להנות משליטה טובה בגופו.

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן