טיפלה

חגורת הכתפיים היא אחת משני צמתים מרכזיים בגוף. הצומת העליון -חגורת הכתפיים, והצומת התחתון- אגן. וכצומת- היא מהווה מקום מפגש והשפעה לכל מה שקורה מעליה ולכל מה שקורה מתחתיה. זו הסיבה לכך שתפקוד תקין של שרירי חגורת הכתפיים ישפיע על המון תפקודים. בואו נמנה כמה:

  • תפקודי ראייה- שרירי חגורת הכתפיים כוללים בתוכם גם את שרירי הראייה. אלה שאחראיים על ראיית הפרטים, המיקוד, היכולת להבחין בין מידע ופרטים. אלא שבשל העובדה שהיא אחראית גם להחזקת הראש ותנועתו היא תשפיע גם על ראיית המרחב, ראיית העומק והמרחק ועל היכולת לראות תוך כדי תנועה- בדיוק כפי שקורה בזחילה או בהליכה. זה כמובן יהיה בסיס חשוב לתפקודים ראייה כמו כתיבה וקריאה.
  • תפקודי הנשימה- שררי חגורת הכתפיים ישפיעו על העמקת הנשימה, על תנועת ביתה חזה ועל הגדלת הנפח של הראות.
  • תפקודי הפה- אל חגורת הכתפיים נקשרים גם השרירים המקיפים את אזור הפה. אלה שאחראיים לפתיחה ולסגירה של הלסתות, למיקום הנכון של הלשון, ליציבה של הראש המאפשרת פתיחה ומעבר תקין של המזון באזור הושט. כאשר שרירים אלה נבנים בצורה טובה הם ישפיעו על היכולת של התינוק לאכול בצורה טובה ואפילו לדבר, להפיק את הצלילים בהיבט המוטורי ממש- להניע נכון את הפה, להשתמש נכון בנשימה.
  • ומה לגבי תפקודי הידיים? גם הם יהיו קשורים שרירי חגורת הכתפיים. לקרב את הידיים לקו האמצע, להרים אותן לגובה- כמו למשל הפעולות שהתינוק אמור לעשות כדי לאכול לבד מבקבוק. התפתחות התיאומים העדינים בין העין ליד, ובין העין יד פה- בדיוק כפי שנדרש לתינוק למשל בעת האכילה בישיבה וכמובן במגוון רחב של פעולות מוטוריות עדינות.

ומה לגבי התפקודים מתחת לחגורת הכתפיים?

  • כל יציבת הגוף נבנית בהשראת חגורת הכתפיים. יצבית הראש, הגב, ואפילו יציבת הרגליים. כן, תפקוד תקין של חגורת הכתפיים ישפיע אפילו על ההליכה של התינוק שלך.
  • יציבת גוף תקינה נמדדת גם ביכולת של הגוף להתמודד עם שינויים בלתי צפויים במרחב וארגון הגוף בהתאם להם- לשמור על קואורדינציה טובה ושיווי משקל איכותי.

ומה לגבי היכולת שלנו להחזיק את הגוף במצב סטטי? כמו למשל לשבת על כסא לאורך זמן מבלי להשמט ולרכון אל השולחן? גם היא קשורה ביכולת של חגורת הכתפיים להחזיק ולייצב אותנו

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן