טיפלה

מהרגע שהתינוק שלכם נולד הוא רצה להגיע לשלב ההליכה. במילים אחרות- כל מה שהוא עשה מבחינה התפתחותית נבע מהשאיפה הפנימית ללכת. 12 חודשים לפחות הוא עמל ועבד כדי להיות מסוגל להעמד עצמאית על שתי כפות רגליו וללכת.

שלב ההליכה מורכב מבחינה מוטורית וחושית-  הוא מערב את כל שרירי הגוף, מאתגר מאד את מערכת שיווי המשקל, את הראייה. למעשה זהו שלב המבוסס על קואורדינציה בין כל התפקודים בהם התנסה התינוק עד כה.

לכל שלב בהתפתחות, לכל אבן דרך, לכל הפרדת תנועה ולכל גירוי חושי היה תפקיד בהגעה לשלב הזה. להרמת הראש, לתיאום העין יד, השכיבה על הבטן, כמובן לשלבי הזחילה, ההתיישבות. אין אף אבן דרך או שלב מיותר.

מה אני אומרת בעצם? שאם הפעוט שלכם עשה את כל התהליך ההתפתחותי פחות או יותר כסדרו, ברצף ובקצב המתאימים, הוא אמור להגיע מוכן לשלב ההליכה ויתנסה בו סביב גיל שנה, שנה וחודשיים.

ומה אם זה לא קורה? מה קורה אם שלב ההליכה מתעכב? אז סביר להניח שמשהו ברצף ההתפתחותי לא קרה נכון- אולי היה דילוג על שלב, אולי היה שלב אותו הוא עבר מהר מדי, אולי שהה בו יותר מדי זמן, או עבר דרכו אבל עשה אותו לא נכון.. כך או כך, כל מה שצריך לעשות הוא להבין מהו הדבר המעכב ולתת לו מענה.

אז אם אתם מרגישים שהפעוט שלכם נמצא ממש בראשית השלב, שכל מה שהוא צריך זה עוד זמן, ספקי לו הזדמנויות והתנסויות שיעודדו את ההליכה העצמאית. ככל שהוא יתנסה ויתאמן- כך הוא ירכוש גם את הביטחון וגם את השליטה המוטורית הנדרשת. אם אתם מרגישים שהוא מתעכב או מתקשה, אני ממליצה לפנות לעזרה שתקדם אותו.

ומה לגבי נעליים אתם שואלים?

אני ממליצה להימנע ככל האפשר מלשים נעליים בשלבי רכישת ההליכה ועד שההליכה מתבססת היטב- כלומר לפחות חודשיים של הליכה. הסיבה לכך היא שכדי שהפעוט שלכם ירכוש שליטה טובה בהליכה ובמיומנויות העתידיות הבאות- כפות הרגליים צריכות להתפתח באופן תקין. שנשיאת המשקל עליהן תהיה טובה, שתנועת הכפות תהיה נכונה ובלימת הזעזועים טובה ושהשרירים יהיו חזקים וגמישים. כדי שכל זה יקרה כפות הרגליים צריכות להיות חשופות, להרגיש את המשטחים השונים. כשאנו נועלים נעליים כפות הרגליים אינן מרגישות את המשטח, התנועה שלהן מוגבלת. עבור פעוטות שכפות הרגליים שלהן נמצאות בשלבים מכריעים בהתפתחות זה עלול להיות משמעותי. אם בכל זאת תרצו להגן על כפות הרגליים של הפ שעוטלכם מפני חום, קור או משטחים אחרים- גרב דקה בולמת זעזועים תהיה אופציה מצוינת. אחכ, תלכו יד ביד לקנות את הנעליים הראשונות. מרגש כל כך נכון?

...אולי יעניין אתכם גם

דילוג לתוכן